click this cute!

Wednesday 25 September 2013

I love to cook.

Assalamualaikum..kehkeh..

hai,kite baru lepas makan masakan sendiri,so kita pun terkeluar idea kat otak nak curahkan.

Tadi aku try guna periuk baru beli,entah macam mana lepas letak minyak,tetiba terbakar periuk tu,api naik tinggi macam orang terer masak.bangga kejap. Sebab aku nie jenis cool,tak panik,aku tutup dapur,aku tengok api membara sambil fikir,nak biarkan dia,atau nak ambik air.

 kalau tak ambik air,nanti dapur terbakar,so,aku jalan berlenggang lenggok,aku ambik bekas,tadah air,tuang air atas api,tetiba,api makin tinggi..terfikir sejenak,tadi aku rasa aku ambik air,bukan minyak.Oh,kalau terbakar,orang tuang pasir la,baru betul-betul padam..Sambil-sambil fikir dengan coolnya,api tu makin perlahan dan mati.

ok,settle,ambik kuali then masak gulai ikan versi aku. Bila dah settle,baru terfikir,mungkin orang normal patut panik,tapi aku macam orang tak berapa nak normal hari ini.

ops,aku bukan nak ajar memasak.sebab aku masak pun antara lulus gagal.. gito! adui,mulut nie asyik nak keluar bahasa indon je,sebab lecturer indon beberapa orang ajar kelas aku.suka la!

lari tajuk pulak.aku tahu masak.tapi aku sedar tahu dengan pandai adalah perkara dan maksud yang berbeza.sila hayati.haha. konklusinya perempuan nie tak pandai masak. Amboi,terus ramai lelaki reject aku. tapi cinta tak mengenal usia,rupa atau masakan.telan abu pun sanggup.tolong la!

Walaupun tinggal dengan kawan-kawan,aku ambik inisiatif untuk beli barang basah asing,tak kongsi.Supaya hari-hari aku boleh berlatih masak,dan makan air tangan sendiri.

kalau kongsi,kawan-kawan jadi tukang masak,aku tukang rasa.best tu..haha.
kalau aku masak,kemungkinan untuk kawan-kawan tahan perasaan masa telan masakan aku itu besar.mungkin boleh menyebabkan masalah mental disitu. haha.

aku tak berani ambik risiko itu.
nampak kat situ blogger nie sayang kat kawan. =)

kalau aku masak,tak sedap aku telan je,tapi perlukan tahap kepura-puraan yang sangat tinggi. Ada tu pening kepala makan,sebab manis sangat,telan jugak,dengan harapan esok aku tak lalui benda yang sama.kehkeh.

Kadang-kadang rupa indah,rasa boleh mabuk.Kadang-kadang rupa hancur,rasa awesome. Kadang-kadang dua-dua hancur,tapi kenyang.
Kadang-kadang sedap,kadang-kadang tak sedap,itu lumrah.
yang penting muka redha.cool je.

Aku bercita-cita,


masak banyak,cantik dan sedap macam nie..

Dan memasak masakan yang sihat untuk keluarga saya.
saya boleh pilih dan tentukan betapa berkhasiatnya makanan yang akan dimasak.

Supaya keluarga saya tak suka col pizza,beratur kat kfc hari-hari atau makan air tangan mamak..oh no!

Oh ye,masak sendiri lain rupanya berbanding ada mak kat rumah. "ma,garam letak banyak mana,satu sudu?satu mangkuk?" Tetiba mak datang,ambik garam campak je..aku pun "ok" sambil kacau.
tanya benda lain,ma campak jugak,campak-campak,aku tanya ma jawab dengan campakan je takpun "agak-agak je,jangan banyak sangat,jangan sikit sangat" dalam otak,yela tapi berapa cm,mm,MegaPascal..? =_='
Jadi nampak tak,aku tukang masak ke aku tukang kacau je nie.

Ma,kenapa bahan kita masak sama,tapi rasa berbeza. ='(
Mom, i need u always!

Orang cakap kalau nak pandai masak,kena masak hari-hari. practise makes perfect.
Kalau aku tak pandai jugak dalam 2tahun nie,aku cari jugak orang tu! =(

hehe

aku ada masalah sikit dalam rasa merasa nie.
Waktu aku masak,aku rasa apa yang kurang,tak boleh nak detectla,kurang gula ke,kurang garam ke,kurang pandai? haha

Tapi Ini selalu ingat,my mom pesan selalu la selawat masa masak. Betul la,kalau aku selawat,makanan tu jadi elok,boleh makan. Kalau aku lupa,makanan tu jadi dasyat.seriously,jadi ingin aku tegaskan di sini perencah terbaik ialah selawat .

Dan pesanan kedua adalah jaga kebersihan waktu memasak. Lepas memasak,jangan lupa lap minyak atau sisa kat dapur. Kalau ma aku, selalunya memasak mesti pakai tudung dan apron.

Hari tu keluar dengan kakak,aku terjumpa apron warna ungu berbunga RM 2,comel sangat. Ma,nie ini beli hadiah apron untuk ma.
Padahal aku pau duit kakak dua ringgit.hihi.nakal adik.

Takpe,asal ada niat bagi hadiah.yang penting niat tu.Ma aku gelak je.
yang penting ma dapat hadiah.hahaha
Kakak pun ada niat tersembunyi rupanya,nak ganti apron ma yang dia buat terbakar sebelum nie..
jadi apa status apron tu,kakak,kau tumpang ganti rugi atas hadiah yang aku niatkan guna duit kau??
apakah?  =='



Thank you for selongkar my blog & good day!



No comments:

Post a Comment