click this cute!

Tuesday 17 September 2013

We are The Chosen One..Alhamdulillah

Assalamualaikum.. (muka senyum)

Seronokkan pergi jalan2,merantau,atau pergi dekat pun jadi lah,paling tak,dapat tengok perbezaan keadaan,manusia,tempat..and everything.Bila Allah yang izin kita sampai ke sesuatu tempat atau mengalami sesuatu keadaan,sama ada baik atau buruk atau menyampah nak mampus! kenapa kita?? Kenapa bukan orang lain?? pasti ada sesuatu yang Allah nak kita pelajari dan Allah nak beri.

 contohnya kereta aku rosak,tangan aku sakit,duit aku melimpah ruah, aku hensem tapi giler,bapak aku kejar dengan parang sekeliling kampung tetiba jatuh dalam parit,nasib baik bapak yang jatuh,bukan aku,haha..kenapa aku????!!!! Maksudnya kita yang TERPILIH,Allah pilih kita menghadapinya dengan kemampuan kita yang hanya Allah saja paling kenal kita. 

YOU ARE THE CHOSEN ONE.

Seolah-olah Allah nak bagi kita suatu hadiah,kadang-kadang Allah bagi hadiah dengan pembalutnya buruk giler,sampai rasa kecewa sangat2! Kalau kita tak sabar,marah,mungkin kita ambik hadiah tu campak macam tu je,tak pun pukul2 sampai lunyai! 

Tapi kalau kita redha,ikhlas,fikir takkan la Allah yang mencintai aku nak kecewakan aku,pastu buka pembalut elok2,insyaAllah pasti ada ketulan Emas yang diidam2kan,atau mutiara yang sangat cantik atau kereta control buat budak lelaki,patung Barbie buat girl atau jus tembikai laici berais buat yang dahaga. Hehe

Subhanallah,kadang-kadang Allah bagi kita musibah,rupanya disebalik musibah itu ada kebaikan yang terbaik,atau pelajaran yang terbaik untuk kita supaya kita dapat hadapi masa depan dengan baik atau Allah nak bagi kita pahala berganda2, atau Allah nak hadiahkan syurga kalau kita sabar,ikhlas,redha,bersangka baik dengan Allah dan teruskan usaha. Tapi kalau kita marah,kecewa  dan tak bersyukur,ruginya,seolah-olah kita campak hadiah yang dbaluti dengan pembalut buruk tu,rupanya kat dalam ada emas!

Apabila fikirkan waktu ini diri aku sedang lalui kesusahan yang amat berat,ingat lah janji Allah,dua kali Allah tegaskan dalam surat cintaNya “Disetiap kesusahan itu pasti ada kemudahan,setiap kesusahan itu pasti ada kemudahan..!!!” Fikirkan lagi,sepanjang kita hidup sebelum ini,mesti kita pernah lalui kesusahan,dugaan kan? Tapi,kita tetap dapat laluinya kan? Ia tetap berlalu kan?

Fikirkan kemudahan disebalik kesusahan yang telah kita lalui,fikirkan perkara positif yang ada dalam kesusahan itu..banyak sangat kan? Pasti kita dapat rasa pertolongan Allah waktu itu kan?terutama saat kita yakin denganNya.

 Jadi,dugaan dan kesusahan kali ini takkan la Allah abaikan kita,takkan la Allah tak tolong kita,takkan la berkurang keyakinan kita pada Allah sedangkan dugaan yang lepas sedar atau tak,Allah selalu bersama kita laluinya…tak gitu.. ? ^_^

Wahai orang-orang yang sedang melalui dugaan,semoga entry kali ini menjadikan kita lebih ikhlas dan sabar melalui dugaan..=)

Thank you for selongkar my blog and good day!


2 comments:

  1. syukur...kurang sikit kecewa aku bace ni...

    ReplyDelete
  2. terharu pulak dapat kurangkan rasa kecewa orang..haha..semoga Allah permudahkan urusan kamu.. :)

    ReplyDelete