click this cute!

Wednesday 10 July 2013

DETERGENT SAYA.

,_____________________________________________________________,

Tips di bulan Ramadhan supaya tak lapar,

berbuka la,makan!

aiyooo..mau puasa taknak lapar,mana bole maa!
but the thing is,how we handle our hungry,SABAR..itu ujian puasa,itu meningkatkan keimanan kita..kan?
kuatkan hati minta pertolongannya saat kita lapar atau dahaga..insyaAllah pasti dapat bertahan.
tapi puasa itu bukan sekadar tahan lapar dan dahaga,tapi juga nafsu,pandangan,perbuatan,segalanya dijaga supaya pahala itu kita CEKAU semaximum yang mungkin..insyaAllah!

tadi seorang kawan berkata, Allah dah bagi hambanya 11 bulan bersenang,cuma satu bulan nie je,Allah bagi dugaan lebih sikit,cuma bulan nie je,Allah bagi peluang kat hamba dia untuk paling dekat dengan Dia.

Dalam bulan Ramadan nie,makin hari makin banyak dugaan,Allah nak uji keimanan hambaNya.15 hari pertama Allah uji supaya kita bersedia menghadapi 15 hari terakhir dengan lebih kuat.sebab tu sekarang kita kena mula kuatkan diri.
 Bersyukur lah,hari ini kalau kita masih lagi dapat berterawih dan masih kuat untuk beribadah.

(malam tadi kami diuji dengan blackout kat surau hostel,terawih tetap diteruskan.panas sikit,insyaAllah mungkin itu tandanya Allah nak bagi pahala lebih kepada yang benar2 ikhlas dan bertahan keranaNya. ^_^)

,_________________________________________,


kepuasan amat sangat bila
tengok baju kotor banyak2 menjadi bersih selepas satu jam!
by magic machine.
Mesin basuh la!

tak ada lagi tekanan..

ye.
ceritanya,
sekian lama tak guna mesin basuh,aku basuh baju manual je,pakai tangan.
sebelum nak puji "rajinnya Martini~ " :p
aku nak nafikan.
sebenarnya sebab malas nak turun tangga pergi bilik dobi bawa baju sebakul. aku nie duk tingkat 2,tikus  terjun pun boleh mati atau mungkin masuk ICU kalau dibenarkan.
hehe
bilik air dalam rumah.depan bilik je.satu langkah yang besar dah sampai.
tapi sakit pinggang la duk basuh baju,macam buat roti canai.

Tiba2 tergerak hati nak suruh washing machine yang basuhkan sebab,tak ada mood akhir2 nie nak bertapa bersama baju lama2 dalam bilik air.
Punya laaa..lama tak guna washing machine nie,terkial2 aku..
rupanya macam nie perasaannya macam nenek buta IT. ops,jangan marah nenek,you look young beautiful woman ever! (bahagian cover up)

nasib baik seorang girl yang bernama Nad bersantai2 di situ tolong aku,siap bagi nasihat lagi,
"mesin yang nie tak berapa nak bersih,yang nie pulak ok tapi kena tukar duit syiling,guna mesin tukar duit nie.." (Penegasan: ini bukan mesin tukar mata wang)
 tengok cara bercakap orang yg berpengalaman.
aku pun..." OOOOOOoooooooooo..! " nie pulak cara bercakap pelajar yang baik..fuyoo! hahah

ada mesin kecik RM2,ada mesin besar RM 2.20

agak2 aku guna yang mana? hehe
taknak cakap!

aku nak bagi tips suri rumah nie,kalau nak tahu sabun pencuci pakaian yang aku guna adalah Dynamo.

ini bukan iklan atau terpromote.cuma aku rasa benda yang aku guna nie bagus..mana tahu kalau ada yang nak tengah pegang detergent sekarang sambil hempuk kepala,tension dengan ketidakbekersanannya..haha



Antara kebagusannya,
jimat.
sekali basuh baju,tak perlu guna banyak2 untuk bersih.
kalau aku beli yang botol lebih kurang 10ringgit,diwarwarkan 61 kali cucian tu,(1.9 kg)
aku guna satu semester,5bulan,cukup la sebotol.
kiranya setahun 2,3kali je beli?haha.
tu anggaran paling lama untuk aku yang memang selalu banyak baju kena basuh.
perempuan.! kalau lelaki tak tau la,agaknya setahun sebotol tak habis lagi..

Wangi & berbau segar,
yup! takyah nak perfume2 sangat la,dah segar.tu yang aku suka!


Bersih,senang nak hilang kotor,siyes.
kalau kotor sangat,macam kesan minyak,lauk,darah.
sapu dynamo sikit kat kesan tu,sental2 sikit je,makin lama makin hilang..
macam buat iklan pulak.

nie black magic ke blue magic nie! its blue(dynamo Clean warna blue cecair dia)
baru2 nie aku beli yang baru untuk colour tu warna ungu cecair dia.jangan risau tak ungu pun baju aku yang dah basuh semalam.huhu

yang nie penting nie,
walaupun selama nie tak guna yang jenis COLOUR tu,guna yang Clean tu je warna terjaga jugak. baju tahan lama,macam beberapa tahun yang lalu guna pencuci cincai2,murahan tu,memang baju selalu rosak,colour rosak,berlubang,tertarik daging2 baju.amboi "daging!"  kau ingat lembu ke ape?haha
dan kain pakaian tu pun lembut je,
tak perlu laa nak beli softener lagi..banyak2,serabut aku!


dynamo dah cukup lengkap sepanjang aku guna
hehe

kalau nak lagi bau wangiiiiiiiiii!!!!! beli la Dynamo sekali dengan Downy tu..wangi sangat bau dia.!
aku tak beli la,sebab taknak bau wangi2 sangat,ketiak dah wangi sangat ape! kah3!




yang penting,Ini suka Dynamo,sayang awak sebab dah bagi baju Ini bersih,segar,wangi cukup2 je,bersama Ini 2tahun~..muah!

Terima kasih & sayang for selongkar my blog!
semoga bermanfaat.
.^_^

tahi lalat di pipi. PANG! mampus kau lalat.



No comments:

Post a Comment