click this cute!

Wednesday 3 July 2013

diet cara Ini ~part 1~

I'm not fat,i just have big bones..haha..

Wei,diet biar betul...jgn main tak makan semata-mata nak kurus. takyah lah nak ikat2 perut,perut tak lari punya! nama dia perut,bukan kaki. dia tak bersalah..dia paling baik sebab dia terima je apa yang tangan masukkan dalam mulut..tak kira la masukkan yang sedap2,tak sedap,kayu atau batu atau gergaji sekalipun,dia hanya penerima yang baik.redha ke pasrah tu?

Eh,tak cakap pun tangan yang salah.tuan tangan buat muka tak bersalah.so,kita pura2 la takde sape yang bersalah! yea! ha.ha.ha.

Bersyukurlaaaaaaaa..dikurniakan perut.dengan menyummmmbat makanan sebaiknya ke dalam perut ok? ^^

Suatu ketika dahulu,zaman pak pandir,selepasnya.

aku gemok.chubby.cute(nak jugak,hehe) ..sejak masuk universiti laaaaa..
ya.takde la gemok sangat tapi gemok.adik-adik pun cakap.yang tua2 ape lagi..grrrreeeeekkk...bengang!

tak kisah la.

tapi aku memang selalu ada masalah pencernaan sebab kuat makan! laju pulak tu,takut orang ambik! sape la nak curi! haha

masa aku kecik umur sebelum tadika,hehe.makan ramai2 satu family,aku ambik keropok,pegang dan sembunyikan kat belakang sebab taknak bagi kakak2 dan abang aku ambik.hmmm..kedekut punya budak! tak sangka,lari dari mulut harimau masuk dalam mulut buaya..buaya berbulu(kucing) plak kebas keropok aku macam tu je.....aku? berputih mata? oh tidakkkk...mata hitam masih ada..haha.
kau memang ada personal problem dengan aku,kucing!
damn!
emm.kalau nak tahu,aku suka sangat makan.rasa taknak berhenti.

Antara sebab aku diet adalah sebab masalah kesihatan sebenarnya.bukan nak kurus semata2
aku praktikkan diet yang sihat.Alhamdulillah.berkesan.

macam mana?

hey,simple je,tak membebankan langsung..

First aku nasihatkan,mungkin kegemukan itu berlaku kerana ICE..dan diet itu gagal kerana ICE..
Jangan la nangis..takde kaitan dengan cite Titanic tau!
ICE Age takpe la tengok waktu diet..tapi kalau buat korang terliur dengan ice,please blacklist!


Hye awak,makan la saya...!!!
haha..menganjing plak aku!

anda sedang diuji..tukar pandangan anda,lepas nie kalau nampak ais,no! aku taknak jadi cube lagi!
keh3..

Kalau tak boleh nak lepas air batu nie,jangan paksa diri cuma kurangkan sedikit demi sedikit,jangan lakukan dengan mendadak..contohnya,kalau semalam telan dua gelas ais,hari nie,telan sgelas setengah,esok jadikan segelas,kalau tak boleh,tambahkan sikit je..buat sikit2,jangan paksa diri sangat tapi buat dengan penuh kesabaran..Tips ini untuk semua tabiat atau perkara yang anda susah nak lepaskan.."Bukan kita nak,dah dia nak jugak kat kita,nak buat macam mana.." yela..salah air batu yang angau bercinta dengan kau ye..hihi..takpe,everyone ada hak untuk dicintai..normal!

Kalau boleh tinggalkan terus bagus.tapi sebaiknya buat sikit2,jangan mendadak..nanti tiba2 jadi meroyan terjun parit sebab perubahan drastik tak dapat telan air batu hari tu. kesian pulak!

ok,itu peringatan la bagi yang nak betul2 kurus.


Ok,sebenarnya aku start berdiet pada bulan puasa,senang sikit,memandangkan bulan puasa akan hadir tak lama lagi..

aku makan kurang daripada biasa.

Biasanya nasi satu pinggan,macam lelaki dewasa makan (bukan Big Show)
sayur biasa la banyak.ayam besar kalau boleh.
biasa makan laju2,tambah lagi.

aku tukar dah,nasi aku ambik separuh je daripada biasa,ayam ambik kecik2
sayur banyak sangat,banyak jenis,ada tauhu,tempe,ubi kentang..bahagian nie memang ambik banyak,so,rasa macam makan banyak jugak! (psyco diri sendiri)

waktu puasa berbuka la macam nie..time sahur makan nasi lebih sikit.






Raya menjelang aku sambung diet lagi,kalau tengok gambar dah macam kurus tapi kalau tak teruskan misi diet,2,3hari lagi mungkin,lemak bertambah dan bercambah..so,teruskan misi ini sampai betul boleh maintain. dan actually tak kurus sangat pun..lemak tersembunyi,hanya diri sendiri yang tahu kan..hihi

emm,cantik waktu yang dipilih sebab masa puasa aku dah latih tak makan banyak sangat so,tak jadi masalah sangat bila tiba hari raya dan bulan2 seterusnya untuk adjust kuantiti makanan...walaupun still,keinginan nak makan banyak macam biasa tu sangat2 ada lagi di sanubari..hehe


ingat..makan tetap makan,3kali sehari bila dah habis puasa...tapi doktor pernah cakap,makan tengah hari boleh skip,makan pagi jangan skip. kalau boleh tahan tak makan tengah hari,buat la..macam aku tak boleh.tapi,aku kadang2 lewatkan makan tengah hari,nak dekat2 maghrib,petang ke baru makan tengah hari,waktu betul2 lapar.
Jadi malam tak makan la.. nak cakap kat sini,makan la 3kali sehari pun,tak ganggu pun diet kita,cuma kuantiti kurangkan ok!
play safe.

Kelebihan kat sini.aku ajar perut aku makan dengan kuantiti yang sikit,tak berlebihan.constant,kalau 2senduk nasi,2senduk la,even lepas dah kurus,perut dah biasakan diri dengan dua senduk,trust me,lepas nie,korang mesti dah tak boleh nak makan banyak lepas tu..sebab perut sendiri akan bagitau "cik puan muda yang gorgeous.dah kenyang laaa..2senduk je..taknak banyak2..!"

haha..

perut tak bercakap,jangan pura2 percaya!.cuma korang akan stop sendiri.perasaan anda memberi sense dah cukup! stop. gitu..itu terjadi pada aku la..kalau sedap sangat pun,tambah sikit je..rasa takleh masuk lebih2..



emmm,apa lagi ye..?? lupa dah..

Oh! to be continue................


2 comments:

  1. oppss!!!
    menganjing ...hahaha..hanya sesetengah jew tau ap mknenye kan?
    apa-apa own entry nie ad gak tips2 berguna..tq untuk perkongsian ini ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. that word assignment untuk sesetengah orang,harap diorang work hard utk cari..hahaha..sama2 dear,boleh la try,puasa nak dekat..sambil2 tambahkan ibadah kita.. :)

      Delete