click this cute!

Wednesday 3 July 2013

diet cara INI ~part 2~



Seterusnya,

aku psyco myself..tengok makanan,aku kunyah pun, aku fikir..
'sampai bila nak makan nie?'
'penat la,asyik kunyah je,tak de keje lain!'
'dahlah!'
'borink'
tengok makanan je buat muka borink..rasa2 sikit je..jangan nikmati sangat la.
just nikmati setiap suapan,tapi suapan yang seterusnya waktu tengah kenyang tu,stop nikmati.

'tak selesa la perut,aku bukan makan nie,aku sumbat perut nie.penat la asyik penuh je perut!.

maksudnya kat sini, makan waktu betul2 lapar je aku makan.bila dah kenyang atau nak dekat kenyang.stop.cakap kat diri sendiri,aku dah kenyang. kan Rasulullah cakap "makan waktu lapar,berhenti sebelum kenyang.."

Benda nie psyco,jangan over sampai caci makanan,Rasulullah tak suka.
Psyco semua nie bukan hina makanan tau,tapi seolah2 marah diri sendiri,sebab over sangat makan tak ingat dunia..paksa perut terima makanan banyak2.jahat!

buat bersungguh,cakap dalam hati je,tak payah bagitau orang.

lagi..sibukkan diri dengan perkara lain..buat la ape pun supaya tak fikir makanan. setiap kali kepala ingat pasal makan,terus aku alihkan otak fikir benda lain.takyah fikir sangat tentang makan tu,

jangan duk berzikir sangat "aku taknak makan,aku taknak makan,aku taknak makan"
you kill yourself.korang sebenarnya sedang ingatkan diri untuk cari makanan. lama2 berzikir sambil kunyah makanan.good.bagus sangat la tu!
boleh la frame kan kau punya diet,gantung dalam toilet. dasyat! haha

do something else.fikir tentang benda lain.game ke,aweks ke,shopping window ke,pintu ke,tingkap ke..
 (kalau suruh fikir pelajaran,dalam peti ais la tempat korang,duk telan coklat kan)

Bila perut betul2 berbisik "psssssttt2..aku kosong,lapar nie"
baru makan..!

aku pun guna penambah perisa...oh bukan..bukan Aji yang takde moto tu,bukan maggi penambah perisa ye..tapi aku guna mustajab pati halia..yang EXTRA HOT..!!




nie yang manual punya,kalau nak yang auto,masukkan halia dalam blender,dengan diri sendiri sekali...aaaauuuuwsomeeee! hihi

Sedikit nasihat daripada yang lebih berpengalaman tanpa sijil..ehem.

kalau pakai magical ginger nie,jangan mimpi la nak berkesan kalau diri tu tak ubah kuantiti makanan,dah 2ekor kambing kau telan setiap hari,pakai hot mana pun,takde maknanya..! blender diri dengan halia pun   badan tak kurus,kamu hanya menjadi musuh utama manusia dan seisi alam kerana menjadi Personal assistant global warming! TNB pun kau kena bayar lebih tau! gemuk macam tu jugak!

kenapa?,lemak pecah sekilo,kau dah tambah 3kilo lagi..ish3


So,mustajab nie perlu la,sebagai alat bantuan tak kecemasan pun,supaya cepat sikit lemak pecah..dapat la aura nora danish sikit.tak gitu? heee..

emmm..ye,mission nie tak imposibble kalau ada kesungguhan,kesabaran..takde la kena sabar sangat sebab teruskan hidup dengan rilek2 aje,lapar makan.nak dekat kenyang berhenti. kadang2 dah kenyang,tapi mulut tu asyik nak mengunyah je...betul tak? tu nafsu tau..


 dan buat pelbagai kerja lain.jangan jadikan makan sebagai kerja,part time sekali pun..3times sehari.macam tu je,simple right?

Kesannya,diet nie dah betul cuma aku ada masalah kulit kering sikit, tak cukup protein kottt...haha..sebab ayam aku makan kecik sangat,ikan pun..so,diet betul:=>

nasi kurangkan..ayam,ikan tu ambik biasa2 je,tak perlu nak kurangkan sangat.sayur makan banyak.lauk banyak takpe.

Perubahan selepas diet,
badan jadi sangat2 kurus,sampai nampak lesung pipit(cengkung)..haha
dah dipuji kurus sangat.tak cukup makan ke? ada masalah ke? tension ke? (em,aku tengah hepi nie,tension apenya)


lepas tu,aku pun makan lebih sikit la,kasi pipi tak cengkung sangat,dan ok la setakat nie,dapat maintain..
 Nasihat daripada orang2 muda..makan bersederhana je..cara diet aku nie boleh dikatakan tahan lama,sebab aku dah tak rasa nak makan lebih2 sangat.dan baju2 dah banyak boleh pakai..seluar jeans pun dah tak ketat..dah jadi macam seluar slek..selesa! hihi..

Now..im not fat and my bones all small. (baru nak buat pengakuan sejujurnya)

kahkah..kalau nak boleh ler tiru..saya bekas pengawas,saya janji tak lapor kat cikgu!

k..as salam.. ;)

2 comments:

  1. Lepas stop Guna Ada tindak balas atau kesan sampingan Tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. emm..guna apa? guna losyen mustajab ke? losyen tu setakat saya guna ok je. tindak balas dia memang bagi lemak2 kurang. kesan sampingan takde la pulak wlaupun stop guna. :)

      Delete